Kleinschalig, persoonlijk, geen wachtlijst.
Wij helpen je direct.

Aanmelden ma t/m vr van 9.00-12.00 uur
en van 13.00-17.00 uur

Omgaan met angst – acht nuttige tips

Angst bloeit op als we ons overweldigd voelen door de stress in ons dagelijks leven. Hier volgen 8 tips wat je kan doen om jezelf en je dierbaren die onder angst lijden te helpen.

Als je merkt dat je constant vecht tegen negatieve gedachten en je je vaak gespannen en onrustig voelt, dan kan je een angststoornis hebben, een van de meest voorkomende psychische aandoeningen.Een op de twintig mensen krijgt de diagnose angststoornis en op op de tien heeft een combinatie van angst en depressie.

Wanneer de symptomen niet worden behandeld heeft dit een enorme impact op het dagelijks leven. Terugkerende depressies, slaapproblemen en een verlaagd immuunsysteem zorgen voor problemen op het gebied van lichamelijke gezondheid, werk en relaties.Wanneer de klachten vroeg worden gesignaleerd en behandeld kan de impact van de angststoornis flink worden verminderd.

Wat is het verschil tussen stress en angst?
Onder druk staan is een normaal onderdeel van het leven. Het helpt je om actie te ondernemen, je voelt meer energie en je bent gericht om het boeken van resultaten. Maar wanneer je echter overweldigd wordt door de stress kan dit gevoel psychische klachten veroorzaken zoals angst.

We kennen allemaal het gevoel van onbehagen, maar wanneer je angst gevoelens sterk zijn en invloed hebben op te leven op de manier hoe jij het zou willen is het tijd om hulp te zoeken.

Vertel het tegen iemand
Als je voelt dat je meer dan normale angsten hebt, dan is het belangrijk om daarover zo spoedig mogelijk met iemand te praten zoals bijvoorbeeld je huisarts of een familielid of vriend, zodat je er niet alleen mee hoeft om te gaan en je samen de juiste hulp en ondersteuning kan zoeken.

Bewegen
Bewegen is goed voor je lichaam en voor je geest. Regelmatige lichaamsbeweging zal je humeur verbeteren, je slaapt beter, je hebt meer energie en het is bewezen dat het net zo effectief is als antidepressiva bij een milde depressie.

Eet goed
Zorg voor evenwichtige en gezonde voeding, waaronder veel verse groenten en fruit. Ook hiervan is bewezen dat het je stemming verbetert. Stimulerende middelen zoals suiker, cafeïne en alcohol maken gevoelens van angst en stress alleen maar erger en je wordt er lusteloos door. Ook het eten van voedingsmiddelen met een hoog vetgehalte of veel koolhydraten is van invloed op je bloedsuikerspiegel waardoor je vermoeider kan worden.

Ga naar buiten
Onderzoek heeft aangetoond dat buiten zijn een positief effect heeft op je geestelijke gezondheid, je gevoel voor eigenwaarde en je lichamelijke gezondheid verbeteren en het vermindert sociale isolatie. Je kan bijvoorbeeld tuinieren, buitensporten of gewoon wandelen in het park of bos.

Oefen mindfulness
Mindfulness kan ons helpen beter onze gedachten en gevoelens beter te begrijpen. Het is heel gemakkelijk om op de automatische piloot door het leven te razen zonder oog te hebben voor je omgeving

Slaap goed
Niet genoeg slaap heeft invloed op je welzijn en de kwaliteit van het leven. Televisies en smartphones stimuleren de hersenen, waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen. Creëer een rustige ruimte en vermijd het gebruik van televisie of telefoons voordat je gaat slapen.

Zoek online hulp
Veel mensen vinden een online forum handig, vooral als ze niet in staat zijn om vertrouwen op vrienden of geen sterk sociale netwerk hebben. Een online forum biedt ook de mogelijkheid om anoniem hulp te zoeken want veel mensen schamen zich voor hun aandoening en hebben last van zelfstigma. Het praten met lotgenoten over je angstklachten helpt je bij je herstel.

Het is niet erg om te huilen
Er zijn veel manieren om om te gaan met angst, maar soms is het ook gewoon goed om in contact te komen met wat je voelt en te huilen. Het uiten van je emoties kan je helpen je angsten te aanvaarden en stelt je in staat weer verder te gaan.

Bron; ggznieuws.nl