Kleinschalig, persoonlijk, geen wachtlijst.
Wij helpen je direct.

Aanmelden ma t/m vr van 9.00-12.00 uur
en van 13.00-17.00 uur

We moeten niet wachten tot de coronacrisis voorbij is.

De mens is een sociaal wezen. we hebben anderen nodig om te leven. Dit valt nu weg en dat is vernietigend voor ons zelfgevoel. We moeten niet wachten tot de coronacrisis voorbij is, maar we moeten daar nu al op inspelen. We moeten een evenwicht vinden tussen veilig zijn voor het virus en sociale  interactie.

De sociale quarantaine waarin we terecht zijn gekomen, kan leiden tot gevoelens van stress, lusteloosheid en eenzaamheid.  Uit onderzoek weten weten we dat als gevoelens van eenzaamheid aanhouden gezondheidsklachten ontstaan zoals depressieve klachten, een hoge bloeddruk en slaapproblemen. 

Nu iedereen gedwongen is om sociaal afstand te houden, is het bespreken van ‘het missen van contact met anderen’  veel minder met taboe omgeven. Allen het delen hiervan kan al een opluchting zijn ( ‘ ik ben niet de enige’) en voor anderen herkenning opleveren.

Wat is het verschil tussen stress en angst?
Onder druk staan is een normaal onderdeel van het leven. Het helpt je om actie te ondernemen, je voelt meer energie en je bent gericht op het boeken van resultaten. Maar wanneer je echter overweldigd wordt door de stress kan dit gevoel psychische klachten veroorzaken zoals angst.

Hoe kan je voorkomen dat angst teveel je geestelijke gezondheid gaat beinvloeden?

  1. Zoek en lees informatie van betrouwbare bronnen en beperk de tijd dat je met het nieuws bezig bent, Stel een limit aan je updates
  2. Zorg goed voor jezelf door thuis een vaste dagindeling aan te houden
  3. Zorg voor voldoende ontspanning en plezier
  4. Benoem je angst. Een pandemie is een nogal abstract begrip. Neem je tijd om na te gaan welke specifiek bedreigingen jou zorgen baren
  5. Actie, iets doen, kan je angst verlichten. Kan je iets doen om anderen te helpen?
  6. Besteed aandacht aan je basisbehoefte; slaap voldoende en zorg voor goede voeding
  7. Zoek contact met anderen via de telefoon of beeldbellen. Praat erover. Zoek bijvoorbaat iemand die er anders mee omgaat, die je kan helpen en wat advies kan geven
  8. Vraag om hulp als je merkt dat dat nodig is
  9. Wees vriendelijk voor jezelf.  Je mag je zorgen maken en angstig voelen, maar laat het je er niet van weerhouden je leven te leiden.