Kleinschalig, persoonlijk, korte lijnen.
Wij helpen je.

Aanmelden ma t/m vr van 9.00-12.00 uur
en van 13.00-17.00 uur

De tweede golf zorgt voor angst en stress. Hoe kom je de tweede golf door?

Daar gaan we weer. Dat zullen veel mensen gedacht hebben nu het aantal besmettingen weer snel oploopt. Ook wie niet besmet is, wordt geraakt door de maatregelen die het virus moeten bestrijden. Dat kan mentaal moeilijk zijn. En het einde van de pandemie is nog niet in zicht. Hoe zorg je dat je geestelijk gezond blijft?

Zoek humor op, is het advies van Madelijn Strick.“Na de grappen hadden de mensen minder negatieve gevoelens: minder bang, gestrest en eenzaam.”

Zorg voor voldoende rust en beweeg regelmatig, adviseert Erik Matser. Zorg dat je deze periode goed volhoudt. Maak liever een lange wandeling dan een potje boksen. Met wandelen geef je je hersenen meer rust en die kan het gebruiken!

Zo kom je volgens de experts de komende tijd door:

-Houd je sociale relaties op peil. Je mag mensen zien, zij het op anderhalve meter. Doe dat ook.

-Blijf bewegen: liefst dagelijks en liefst in het groen. Je lijf reguleert het stressniveau dan naar beneden. Wandelen op oneffen paden (zand, bos) is beter dan zware trainingen waar veel adrenaline bij vrijkomt.

-Plan een of twee momenten per dag waarop je iets positiefs opzoekt. Dat kan een kattenfilmpje zijn maar ook zijn een gesprek met een vriend(in). Wie bovendien de hoeveelheid negatieve berichten beperkt, ontwikkelt een positievere blik en kan zo anders naar het eigen leven kijken.

-Leef in het nu en pieker niet te veel over volgende week of volgende maand. Een mentale tijdreis kan ook helpen: snel in je hoofd vooruit naar een toekomst waarin je je geliefden of jezelf vertelt hoe je de pandemie bent doorgekomen.

Vlogserie over praktische en emotionele kant van ouderschap tijdens coronacrisis.